SELAMAT DATANG

Segalanya tentang sains UPSR dan hal-hal berkaitan dengannya

Sunday 11 December 2011

Contoh P&P kesan daya




MATA PELAJARAN
Sains
TAHUN
6 Berlian
TARIKH
29 April 2011


MASA

8.50- 9.50 a.m (1 jam)
BILANGAN PELAJAR

38 Orang
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
Murid-murid telah mempelajari kesan daya.
TEMA/ TAJUK
Menganalisa geseran
SUB TAJUK
Menambah dan mengurangkan geseran





ISI KANDUNGAN
1.      Menambah geseran bermaksud mengurangkan kelicinan sesuatu permukaan

2.      Mengurangkan geseran bermaksud menambahkan kelicinan sesuatu permukaan.


OBJEKTIF
Pada akhir pengajaran pelajar dapat:-
a)  Menerangkan bagaimana menambahkan geseran.
b)  Menerangkan bagaimana mengurangkan geseran.
ALAT BANTU
Buku teks sains tingkatan 5, kertas manila kad, papan putih, pen marker.















Langkah (Masa & Kandungan)
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran

Penilaian
Aktiviti Guru
Aktiviti Pelajar
Langkah 1


(5 Minit)
1.  Guru memberi salam dan bertanya
khabar kepada murid


2.  Guru bertanya tentang kehadiran pelajar pada hari tersebut.


3.  Guru menunjukkan beberapa keping gambar mengenai permukaan yang kasar dan licin


4.  Guru bertanya kepada murid tentang gambar-gambar tersebut untuk dikaitkan dengan tajuk cara menambah dan mengurangkan geseran.


5.  Guru mengaitkan gambar tersebut dengan tajuk yang akan di ajar.
1.  Murid  menjawab salam




2.  Ketua memaklumkan kehadiran pelajar pada hari ini.


3.  Pelajar memberi tumpuan dan melihat gambar-gambar tersebut.





4.  Pelajar menjawab soalan guru
dan mendengar penerangan guru. dengan penuh minat.




5.  Murid memahami perkaitan antara gambar dengan tajuk yang akan diajar



No comments:

Post a Comment