MATA PELAJARAN | Sains |
TAHUN | 6 Berlian |
TARIKH | 29 April 2011 |
MASA | 8.50- 9.50 a.m (1 jam) |
BILANGAN PELAJAR | 38 Orang |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Murid-murid telah mempelajari kesan daya. |
TEMA/ TAJUK | Menganalisa geseran |
SUB TAJUK | Menambah dan mengurangkan geseran |
ISI KANDUNGAN | 1. Menambah geseran bermaksud mengurangkan kelicinan sesuatu permukaan 2. Mengurangkan geseran bermaksud menambahkan kelicinan sesuatu permukaan. |
OBJEKTIF | Pada akhir pengajaran pelajar dapat:- a) Menerangkan bagaimana menambahkan geseran. b) Menerangkan bagaimana mengurangkan geseran. |
ALAT BANTU | Buku teks sains tingkatan 5, kertas manila kad, papan putih, pen marker. |
Langkah (Masa & Kandungan) | Aktiviti pengajaran dan pembelajaran | Penilaian | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Pelajar | ||
Langkah 1 (5 Minit) | 1. Guru memberi salam dan bertanya khabar kepada murid 2. Guru bertanya tentang kehadiran pelajar pada hari tersebut. 3. Guru menunjukkan beberapa keping gambar mengenai permukaan yang kasar dan licin 4. Guru bertanya kepada murid tentang gambar-gambar tersebut untuk dikaitkan dengan tajuk cara menambah dan mengurangkan geseran. 5. Guru mengaitkan gambar tersebut dengan tajuk yang akan di ajar. | 1. Murid menjawab salam 2. Ketua memaklumkan kehadiran pelajar pada hari ini. 3. Pelajar memberi tumpuan dan melihat gambar-gambar tersebut. 4. Pelajar menjawab soalan guru dan mendengar penerangan guru. dengan penuh minat. 5. Murid memahami perkaitan antara gambar dengan tajuk yang akan diajar | |
No comments:
Post a Comment